Saturday 7 May 2011

Indahnya Berbaik Sangka (episod 3)

Ini merupakan artikal yang terakhir dari aku mengenai indahnya berbaik sangka. Ia merupakan jalan yang terbaik untuk mentarbiahkn seseorang dan juge kepada diri sendiri..hehe aku la tu!! Moga dengan apa yang aku sampaikan, "akak" berkenaan dapat menginsafi diri dan tidak mengulangi kesilapan lalu. Kalau dia buat jgk lepas ni dekat kawan ngaja yang lain. Memang TAZKIRAH aku ni x berkesan buat dia!! Apa-apa pun aku mesti cube!! haha caiiiyooook!!

Kerugian kerana tidak berbaik sangka (episod last)

Sebaliknya jika kita gemar atau memiliki sifat berburuk sangka, banyak kerugian yang bakal kita peroleh. Bukan hanya di dunia, bahkan di akhirat juga. Antaranya :

1. DOSA. Berburuk sangka adalah suatu perkara yang mendatangkan dosa kerana di samping kita tanpa asas yang jelas sudah menganggap orang lain tidak baik. Berusaha mencari kesalahan atau keburukan orang lain akan membuat kita melakukan dan mengungkapkan segala sesuatu yang buruk tentang orang lain. Allah telah berfirman yang bermaksud : "Hai orang-orang yang beriman, jauhilah dari prasangka, sesungguhnya sebahagian dari prasangka itu adalah dosa.(Surah al-Hujarat:12)

2. BERBOHONG. Sikap berburuk sangka akan merugikan kita kerana apa yang dikatakan adalah merupakan sebesar-besar pembohongan. Rasulullah S.A.W telah bersabda yang bermaksud : "Jauhilah prasangka itu pembicaraan yang paling dusta"  (Hadis Muttafaq Alaihi) 

3. SIFAT YANG BURUK. Berburuk sangka dengan kepada orang lain tidak hanya menimbulkan dosa dan pembohongan besar tetapi juga mengakibatkan wujudnya sifat-sifat buruk lainnya yang lebih berbahaya. Antaranya kebencian, hasad, dan menjauhi hubungan dengan orang lain. Rasulullah telah bersabda yang bermaksud : "Hendaklah kamu selalu benar. Sesungguhnya kebenaran dan kebajikan akan membawa ke syurga . Selama seseorang benar dan selalu memilih kebenaran, dia tercatat di sisi Allah seorang yg benar (jujur). Hati-hatilah terhadap dusta, sesungguhnya dusta membawa kepada kejahatan dan kejahatan membawa kepada neraka. Selama seseorang dusta  dan selalu memilih dusta, dia akan di catat di sisi Allah sebagai seorang pendusta." (Riwayat Bukhari)

4. TERPUTUS SILLATURRAHIM. Wujudnya perasaan berburuk sangka akan menyebabkan seseorang itu sentiasa menganggap orang tidak baik. Keadaan ini akhirnya bukan hanya menyebabkan mereka hilang kepercayaan kepada orang lain, bahkan orang lain juga bakal menghindarinya. Sifat buruk itu akan membuatkan orang lain tidak berminat atau takut untuk berbaik-baik dengan mereka. Malah ketika kesusahan pula, sukar untuk mendapatkan pertolongan kerana takut di anggap tidak elok.

5. HATI MERUSUH. Kehidupan yang tidak pernah tenang dan hati yang sentiasa merusuh. Manakan hidup hendak tenang apabila sentiasa merusuh dan berprasangka terhadap orang di sekeliling. Orang senyum dikatakan senyum menyindir, orang menegur dikatakan ada udang di sebalik batu, bila orang jeling manja di katanya pula tak puas hati, bila tidak menegur pulak di katakan sombong.. Hadoooii aku tak tau laa mcm mana nk kasik selesai dengan orang yang mcm ni!! "akak" tau kak guane nk selesaikan....tepuk dada akak tu tanya jwpn dalam kepala otak sendiri!!

KATA-KATA AKHIR

Kerana berburuk sangka merupakan sesuatu yang sangat tercela dan mengakibatkan kerugian , maka perbuatan ini sangat di larang oleh Allah S.W.T. Untuk menjauhi perasaan yang tercela ini, maka kita harus menyedari betapa hal ini sangat tidak baik dalam hubungan, apa lagi sesama muslim.

Dalam pada itu, apabila benih-benih perasaan berburuk sangka mulai tumbuh di dalam hati, hal ini harus segera di banteras sebelum benih-benih itu menjadi akar tunjang dan mengeluarkan buah yg busuk di dlm hati. Sesungguhnya perasaan ini berasal dari godaan syaitan yang sentiasa cuba menggoda manusia. DAN yang penting lagi adalah memperkukuhkan terus tali persaudaraan.

sekian wassalam dari dikwa

No comments:

Post a Comment