Saturday 7 May 2011

Indahnya Berbaik Sangka (episod 2)

Dalam episod 1 aku dah coretkan sedikit mengenai indahnya berbaik sangka. Aku harap sangat "akak" yg aku maksudkan itu membaca dgn sebaiknya tentang artikel yg ak sengaja kirim khas buat beliau. Untuk episod 2 kali ini aku nk kupas mengenai "KELEBIHAN BERBAIK SANGKA". Dan kali ini aku nak "akak" baca dan fahamkan apa yg di sampaikan...jgn kau x baca pulak!!! selama ni dok sedap serang orang kata kami tak puas hati kat hang..la ni hang tgk aku berletiaq na!!!

KELEBIHAN BERBAIK SANGKA PART 2

Banyak nilai dan manfaat yang diperoleh oleh seseorang Muslim apabila dia memiliki sifat berbaik sangka kepada orang lain. Antaranya :

1. Hubungan  persahabatan dan persaudaraan menjadi lebih baik. Ini kerana berbaik sangka dalam hubungan sesama Muslim akan menghindari terjadinya keretakan hubungan. Bahkan keharmonian hubungan akan semakin  terasa kerana tidak ada perasaan berburuk sangka dalam perhubungan tersebut.

2. Terhindar dari penyesalan dalam hubungan sesama insan. Hal ini demikian kerana buruk sangka akan membuatkan seseorang menimpakan keburukkan kepada orang lain tanpa bukti yang benar. Walaupun cik "akak" dah menuduh kami macam-macam.. Tapi alhamdulillah, sebab kawan yang lain tidak cepat melatah dgn tuduhan yang cik "akak" buat! mereka sangat memahami satu sama lain cuma kami jerr yang tak paham dengan cik "akak".

3. Selalu Berbahagia atas segala  kemajuan yang dikecapi orang lain walau kita sendiri belum mampu mancapainya. Perkara ini membawa maksud yang penting kerana dengan bersikap begini akan membuatkan jiwa kita menjadi tenang dan terhindar daripada perasaan iri hati yang boleh menambah dosa-dosa baru. Ini bermakna kebaikan dan kejujuran akan emmbawa kita kepada kebaikan yang lebih banyak. Sebaliknya dosa serta keburukan pula akan menghantar kita pada dosa-dosa berikutnya yang lebih besar lagi dengan sikap negatif yang semakin banyak.

4. Mempunyai kehidupan dan hati yang sentiasa tenang. Tapi tak tau la pulak dengan cara "akak". Mungkin "akak" akan rasa tenang dengan meluahkan rasa ketidak puashatian itu dengan melemparkan tuduhan kepada kami.


AKHIR KATA-KATA

Carilah seribu sahabat dalam pergaulan kerana seribu sahabat belumlah
banyak. Jauhi seorang musuh kerana musuh yang seorang itu sudah
lebih daripada banyak. - LUKMANUL HAKIM

No comments:

Post a Comment