Sunday 24 April 2011

Kebersihan itu IMAN

Kekemasan dan kebersihan antara aspek yang biasanya mendapat perhatian awal ketika kita bersosial. Pakaian yang selekeh, comot dan kebersihan yang di abaikan, mungkin boley menyebabkan orang lain memberikan tanggapan buruk pada kita. Di sebabkan itu juga, islam memberikan perhatian yang khusus dalam aspek kekemasan dan kebersihan yang merangkumi fizikal dan mental.


ALLAH berfirman yang bermaksud,
"Sesungguhnya ALLAH mencintai orang yang bertaubat dan mencintai orang yang suci (baik dari kekotoran jasmani mahupun kekotoran rohani)" (Al-Bakarah:222)


aspek kebersihan begitu penting sehinggakan seseorang yang mengerjakan solat dalam keadaan tidak suci pakaian dan tempat solatnya, maka solatnya juga tidak di terima.


Kata Ibnu Umar,aku mendengar Rasulullah Bersabda yang bermaksud,
"Tidak diterima solat seseorang tanpa suci dan tidak diterima sedekah yang berasal dari kejahatan (seperti mencuri, menipu,menggelapkan wang, rasuah,judi dan sebagainya) 
(sahih Muslim)


Begitu juga daripada Ibnu Malik al-Asy'aru,katanya Rasulullah bersabda yang bermaksud,
"Kebersihan itu sebahagian daripada IMAN, menyebut 'Alhamdulilah',pahalanya sepenuh timbangan. Membaca Subhanallah wal hamdulillah',pahalanya sepenuh ruang antara langit dan bumi. Solat itu cahaya, sedekah itu bukti, sabar itu sinar. Al-Quran itu hujah bagimu atau alasan yang ditujukan padamu. Setiap orang pagi-pagi menjual dirinya, ada yang menyelamatkan dirinya dan apa pula yang membinasakan dirinya"
(Sahih Muslim)


AKHIR KATA-KATA

kepada sahabat-sahabat semua...jadikan laa kebersihan itu satu amalan yang penting dalam kehidupan.. jangan laaa keluar rumah pandai bergaya, kemas tapi keadaan rumah tu sndiri...hampeh! nak ubah? tanya pada HATI.....

2 comments:

  1. kalo tnye aty tapi aty x berjwb cmne wa?hek3

    ReplyDelete
  2. ooooh kritikal tu...kne bwk jpe dokter laa gitu...haha

    ReplyDelete