Monday 25 April 2011

Memilih Sahabat

Tidak semua orang boleh di jadikan sahabat. Dalam hal ini Rasulullah bersabda yang bermaksud,
"Seseorang itu menurut agama (aturan) kekasihnya, maka oleh sebab itu baiklah seseorang dari kamu semua meneliti orang yang akan di kasihinya."
(Riwayat Abu Daud dan Tarmizi)


Pesanan al-Qamah kepada anaknya,
ANAKKU, jika kamu berasa perlu untuk bersahabat dengan seseorang, Maka pilihlah yang mempunyai sifat ini, iaitu jika engkau melayaninya, ia suka melindungimu. Jika engkau menjadi sahabatnya, dia akan menjadi hiasan bagi dirimu dan jika engkau dalam keadaan kekurangan nafkah, dia akan mencukupkan keperluanmu.


Pilihlah sahabat yang apabila engkau menghulurkan tangan untuk memberikan jasa baik atau bantuanmu, lalu dia memberi dengan rasa terharu. Jika dia melihat kebaikan yang timbul dari dirimu, dia suka menghitung-hitungnya dan dianggapnya sangat berguna, sementara jika dia mengetahui keburukan dalam dirimu lalu dia menutupnya.


Pilihlah sahabat yang jika engkau minta sesuatu daripadanya, dia pasti memberi. Jika engkau diam, dia mula menyapa dahulu dan jika ada kesukaran dan kesedihan yang menimpa dirimu, dia pasti membantu, meringankan beban serta menghiburkanmu.


Pilihlah sahabat yang jika engkau berkata-kata, dia suka membenarkan ucapanmu dan bukan selalu mempercayai sahaja. Jika engkau mengusahakan sesuatu persoalan yang berat, ia suka menemanimu mengusahakannya, sementara jika engkau berselisih dengannya, dia suka sekali mengalah untuk kepentinganmu.

AKHIR KATA-KATA

anda dewasa! anda bijak...tau yang mana baik dan yang mana buruk....terserah! pilihlah dgn berhati-hati. aku mempunyai ramai sahabat di antaranya :

ini sahabat saya-->ernelizah binti maskuri...pic ni mase raya taun lepas...hehehe


siti aisyah binti jamaluddin-->pic dekat depan sekolah samtaj...haha~


nur hafizah binti ahmad puzi--> pic dekat PAS shah alam...main bowling..haha sian piza kalah :(


norazimah binti nordin-->menghirup udara di marina resort.....hohoo~


seperti kata-kata dia atas, aku mempunyai ramai sahabat dan ini adalah di antara nya...mereka bagaikan nyawa saya!! dan kerana itu saya sayangkan mereka.. p/s: maaf  x dapat nk siarkan "semua gambar" sahabat-sahabat saya...sb aku dah penaaaaaaaaaaaaaaat!!! haha

sekian wassalam

2 comments:

  1. waaaa....i like it...trima ksih..terharu seyhh... :)

    ReplyDelete
  2. haha same2....teman saya..tetap dihatiku slamanya!

    ReplyDelete