Monday 23 January 2012

Perihal Si Bongsu

QASEH anak bongsu..ada sape-sape anak bongsu jugak? angkat kaki,tangan ke belakang… hahaha.. Ada yang patah tulang pulak nanti… erk.. Apa first impression korang bila sebut anak bongsu?

"BUDAK MANJA!!   
         menyampah 
LEMAK LA KO NI                
        Gedik
MENGADA-NGADA                
 Getik aku
      Nak Bagitau Mak La Tu!!
              Ko mesti nak lebih kan
"anak bongsu ni poyo r,semua nak lebih.naik menyampah tol,,"

Ni antara ayat-ayat biasa diterima oleh para anak-anak bongsu sekalian dan kenyataan orang tak dapat jadi anak bongsu…Ada aku kesah korang nak dengki? hahaha..

Okey laa…kat sini cik qaseh cume nak ceritakan tentang sedikit keistimewaan dan kelemahan menjadi anak bongsu.. [pengalaman aku laa eekk]

Keistimewaan :

1 : manja

Bila orang tnye, qaseh ank ke brape? Aku jwb bongsu…oooh manja laa ni.. Dlm hati “hek eleh asal bongsu je manje, asal manje je bongsu”.. Aceli aku tak suke orang kate aku manje tp itulah hakikatnya…haha.. Kemanjaan yang mak ayah aku bagi masih ade batas-batasnya...maksud aku tak dek laa manje keterlalauan sgt!! Huh!

                manja tak manja tak..haha :)) i luv pepel!

2 : Terasa MUDA sokmo!! Haha

Kemana-mana je sume panggil aku adek. Dalam family tak payah habaq kat hampa laa…sume sedia maklum.. Dari yang umoq bwh aku pon ade yg ter’panggil’ aku adik..haha hentam saja laa,janji bahagia.. Bila ak koje, ingtkan tak dek laa yg panggil aku adik..skali melekat jgk.. dekwa dekwa dekwa…dgn GURU BESAR skali dok panggil aku dekwa…bile mensyuarat je, dekwa ade cdgn, dekwa ade pandangan..haish [tak formal langsung] haha.. Pernah satu masa, kwn mengajar ak nk ubah panggilan aku kepada kekwa..namun gagal ushanya itu.. [sia-sia jer..] Tak lupe jgk ,kengkwn sek,FB yg mne rapat..sume panggil ak dekwa..hehe [o0o0pss kantoi sudah nama manje aku]

Ni laa sebahagian sahabat khije saya merangkumi guru sesi pagi dan petang.

3 : Semua orang amek berat.

Cik qaseh berasa sangat bahagia menjadi anak bongsu sb semua orang amek berat.. I LOIKE sejuta kali…hahaha.. Lagi-lagi bile demam…waaa mintak saje laa ape yg di inginkan..pasti tertunai selagi permintaan tidak melampau-lampau.. Kekadang sampai Berjaya jgk laa buat kakak aku cemburu.. bestnyer!! Yuhuuuu…. [kenangan mase kecit-kecit].

4 : Sentiasa menang dlm pergelutan.

Malas nak ulas sb semua orang sedia maklum.. Kalau abang dan kakak bergelut nge adik bongsu maka mereka akan tetap KALAH walaupun hakikat nye mereka menang.. Mane tak nye, bile adik menanges..spe yg kne marah!! Abang ngn kakak jgk!! Nak tak nak,adik tetap juara!! Haha suke-suke..aku suke situasi macam ni…

5 : Dapat DUIT banyak.

Maklum je laa, den yg kocik skali, udoh tentu laa klu kazen-kazen,pakcik makcik yg dtg bertandang mesti hulur sekupang dua…waah seronok bukan kepalang..haha Time raya lagi meriah sb otak asyik kire duit je. Teringat last aku dpt kumpul duit raya tahun 2008 dlm lbh kurang umoq aku 20tahun, mase tu wang yg terkumpul ade laa dlm RM600. Alhamdulillah rezeki dr ALLAH. Tahun berikunya x dpt laa sb aku daa khije. Hehe!

Erm sebenarnya bnyk lagi mengenai apa yg best jd bongsu ni tp 5 je laa cukup..xyah banyak-banyak…nanti seraboot korang baca..haha. oke, bile ade kelapangan, cik qaseh akan citer-citer pulak mengenai kelemahan anak bongsu.

No comments:

Post a Comment